آموزش متره وصورت وضعیت نویسی و نکات اجرایی مهندسین ناظر

آموزش تخصصی فهرست بهای ابنیه،راه وباند،مکانیک،برق، تجمیعی شهرداری تهران و نکات کلیدی نظام مهندسی ساختمان

آموزش متره وصورت وضعیت نویسی و نکات اجرایی مهندسین ناظر

آموزش تخصصی فهرست بهای ابنیه،راه وباند،مکانیک،برق، تجمیعی شهرداری تهران و نکات کلیدی نظام مهندسی ساختمان

آموزش متره وصورت وضعیت نویسی و نکات اجرایی مهندسین ناظر
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پیوندها
آخرین نظرات

دستور کار اجرای عملیات فوندانسیون در 45 بند را می توانید به صورت کامل مطالعه فرمایید.(کپی از مطالب آزاد می باشد)

دستور کارفوندانسیون(4)


1- منطقه خطر در اطراف ساختمان در حال احداث باید کاملاً محصور و علامات خطر و هشداردهنده نصب گردد و از ورود افراد غیرمسئول به منطقه محصورشده جلوگیری به عمل آید.

2. مالک موظف است از مجری ذیصلاح و دارای صلاحیت فنی در تمامی مراحل کار استفاده نماید و مجری باید افراد دارای صلاحیت فنی را به کار گمارد و با آن‌ها قرارداد رسمی تنظیم بنماید.
3. پیمانکار موظف است ایام و ساعات کاری کارگاه را رعایت نموده و ترتیبی اتخاذ نماید تا سر و صدای اجرای عملیات باعث مزاحمت همسایگان نگردد. در صورت نیاز به اضافه کاری با کسب مجوز از شهرداری، مجاز خواهد بود.
4. در صورت نیاز مالک ملزم به استفاده از کارشناس HSE  می‌باشد.

5. استفاده از کارگران زیر 18 سال و اتباع بیگانه (بدون مجوز کار) در کارگاه ساختمانی ممنوع می‌باشد.
6. کلیه کارگران ساختمانی باید مجهز به وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع کار از قبیل کلاه، کفش، دستکش و ... باشند.
7. رعایت مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان در کارگاه ساختمانی الزامی می‌باشد.
8 . در کارگاه ساختمانی باید وسایل ارتباطی جهت تماس‌های فوری فراهم گردد.
9. رعایت مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان الزامی است و می‌بایست توسط مجری ذیصلاح بنا به تشخیص ناظر و مالک انجام گردد.
10. با اتمام کامل مرحله گودبرداری، قبل از شروع عملیات پی کنی و پی سازی، باید نحوه حفاظت و پایداری دیواره‌های گود توسط مجری به تأیید مرجع رسمی ساختمان برسد.
11. بعد از تأیید نقشه‌های اجرایی، می‌بایست کلیه نقشه‌ها و مشخصات شمع‌ها قبل از به‌کارگیری به تأیید شخص ذیصلاح دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی (در حدود صلاحیت مربوطه) برسد.
12 . باید در اطراف محل حفاری و خاک‌برداری حفاظ مناسب نصب گردد.
13 . می‌بایست بخش‌هایی از خاک‌برداری که در مجاورت معابر و فضاهای عمومی قرار دارند، به علائم هشداردهنده قابل رویت در شب و روز مجهز نمود.
14 . لازم است که قبل از حفاری چاه در قسمت گودبرداری شده، بررسی‌های لازم در رابطه با احتمال برخورد با قنوات قدیمی، پی‌ها، تأسیسات آب و برق و ... به عمل آمده و در صورت لزوم با سازمان‌های ذی‌ربط تماس گرفته شود.
15 . در پایان کار روزانه و مواقعی که حفاری انجام نمی‌شود، می‌بایست دهانه چاه‌ها با صفحات مشبک مقاوم و مناسب به نحو مطمئن پوشانده شوند. همچنین کارهای نیمه تمام نباید به همان حالت رها شوند.
16 . باید توجه شود که محل استقرار ماشین‌آلات ساختمانی از لبه گودبرداری دارای فاصله مناسبی است.
17 . مصالح ساختمانی نباید در نزدیکی لبه‌های گودبرداری، دهانه چاه‌ها و گودال‌ها انبار شوند.
18 . در صورت وجود خاک دستی در محل احداث فونداسیون، بایستی خاک دستی با بتن سبک جایگزین شود و سپس اقدام به اجرای فونداسیون گردد.
19 . برای شروع عملیات پی کنی، می‌بایست استحکام و جنس خاک زمین گود محل پروژه از نظر مقاومت بررسی و آزمایش گردد تا پی کنی با توجه به نوع خاک محل گود و میزان مقاومت آن انجام گیرد. همچنین پایداری ابنیه مجاور نیز باید توسط شخص ذیصلاح مورد بررسی قرار گیرد.
20. کف پی باید توسط ابزار مناسب تراز و تسطیح گردد و عملیات رگلاژ با بتن مگر با ضخامت متناسب انجام شود.
21 . بتن مگر زیر فونداسیون دارای حداقل 150 کیلوگرم سیمان در مترمکعب می باشد و حداقل 10 سانتیمتر ضخامت دارد.
22 . کف پی‌ها باید کاملاً افقی و زاویه کف پی نسبت به دیوار پی باید 90 درجه باشد.
23 . بعد از اتمام عمل پی کنی، پی را باید با مصالح مناسب ساخته تا به سطح زمین رسیده و قابل‌قبول برای هر گونه بنا باشد. مصالحی که در پی بکار می رود باید قابلیت تحمل فشار مصالح بعدی را داشته باشد و ضمناً چسبندگی مصالح نسبت به یکدیگر به اندازه‌ای باشد که بتوانند در مقابل بارهای بعدی تحمل کند و فشار را یکنواخت به تمام پی‌ها انتقال دهد.
24 . قبل از اجرای فونداسیون لازم است نقشه های اجرایی پله جهت اتصال پله به فونداسیون مورد بازبینی قرار گیرند.
25 . پس از قالب بندی و قبل از شروع آرماتوربندی حتما به گروه اجرایی توصیه شود به جای استفاده از سنگ و آجر از اسپیسرهای پلاستیکی استاندارد در زیر شبکه تحتانی پی استفاده گردد تا مقدار کاور (پوشش بتن) طبق نقشه های سازه ای رعایت شود.
26 . آرماتوربندی فونداسیون با توجه به پلان فونداسیون و دیتیل های آن، تعداد میلگردهای طولی و تقویتی و همچنین شماره آن‌ها و میله گردهای خاموت و شماره و فواصل آن ها از هم انجام شود و میلگردهای انتظار ستون‌ها برای اسکلت بتنی، صفحه ستون‌ها برای اسکلت فلزی در نظر گرفته شود.

27 . همچنین آرماتورهای مش بندی هم به طول‌های لازم برش داده‌شده و به صورت شبکه‌بندی روی هم قرارگرفته و توسط سیم آرماتوربندی بسته شوند و در محل زیر ستون‌ها قرار گیرند.
28 . آرماتور انتظار ستون ها در فوندانسیون، طوری تعبیه شود که محل قطع و وصله همه آرماتورهای طولی ستون، در یک نقطه نباشد. (سازه بتنی)
29 .  بعد از اینکه آرماتوربندی قسمتی از کلاف پایینی آماده شد آن را در محل قرار داده و قالب‌بندی انجام گردد .
30 . پـس از کنترل دقیق شبکه آرماتـوربندی و تایید آن توسط اینجانب به عنوان مهندس ناظر، اجازه ریختن بتن فونداسیون را صادر می گردد .
31 . مواردی از قبیل کار گذاشتن پلیت های چاله آسانسور و آرماتور انتظار پله، قبل از بتن ریزی انجام گردد.
32 . بـالای آن قسمت از قالب‌ها و فونداسیون که ناگزیر به عبور و مرور می‌باشد، تخته الـوار گذاشته تا رفت‌وآمد مسیر تسهیل شده و از آسیب احتمالی به قالب و جابجا شـدن احتمالی آرماتورهای فونداسیون جلوگیری گردد.
33 . نوع سیمان مصرفی باید از نوع تیپ 1 یا 2 باشد.
34 . در طول بتن‌ریزی عمل ویبره زدن توسط یک کارگر انجام گیرد تا هوای موجود در بتن خارج‌شده و از پوکی بتن جلوگیری بـه عمل آورد . البته باید دقت داشته باشید که شیلنگ دستگاه ویبراتور همواره تقریبا عمود بر زمین و محل بتن‌ریزی بـاشـد .
35 . پس از پایان عملیات بتن‌ریزی و با توجه به هوای منطقه و مراقبت‌های ویژه  باید از بتن به عمل آید که بعد از گذشت حدوداً چهار الی پنج ساعت از پایان کار به محل بتن‌ریزی شده آب داده شود.
36 . باید از پرتاب بتن با بیل و حرکت دادن آن با فشار خودداری گردد.
37 . بتن باید در لایه‌های یکنواخت ریخته شود و از انباشته کردن آن در لایه‌های شیب‌دار خودداری کرد.
38 . سرعت ریختن و تراکم بتن باید مساوی باشد. همچنین جهت دستیابی به بتن یکنواخت و پرداخت مناسب روی ستون‌ها و دیوارها باید قالب‌ها با سرعت حداقل 2 متر در ساعت پر شوند تا تأخیر حاصل شود.
39 . باید از برخورد بتن با قالب‌ها و آرماتورها جلوگیری شود.
40 . لازم است تا با توجه به آیین‌نامه آبا و مباحث مربوطه مقررات ملی ساختمان تمامی شرایط مربوط به بتن‌ریزی در هوای گرم و سرد رعایت گردد. همچنین عمل‌آوری بتن و نگهداری آن مطابق با ضوابط مقرر انجام گیرد.
41 . در صورتی که در نقشه های سازه ای، درز انقطاع در پشت پی نیز پیش بینی شده است در هنگام تعیین مکان نوارهای پی روی زمین، درز انقطاع در نظر گرفته شود.
42 . در صورتی که برای عبور لوله های آب و فاضلاب از عرض پی، نیاز به داکت عرضی می باشد. این داکت ها با فومی که به اندازه لوله های مربوطه است اجرا شود.
43 . دور تا دور فونداسیون می‌بایست نایلون کشی شود تا شیره بتن وارد خاک نشود.
44 . تراز تمام شده پی ها می بایست کاملا صاف بوده و مطابق با نقشه ها باشد.
45.موارد مربوط به چاهک آسانسور:
45.1 . حداقل عمق چاه آسانسور از اولین کف تمام شده 1.5 متر باشد.
45.2. حداقل سایز نبشی سازه چاه آسانسور 8 در نظر گرفته شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی